مشاور رسانه ای وزیر صنعت، معدن و تجارت : شناخت مردم از کالاهای ایرانی باید افزایش یابد

12

مشاور رسانه ای وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: شناخت مردم از ويژگي هاي کالاهای ایرانی کافی نبوده و ضروری است این شناخت بیشتر شود.

به گزارش روابط عمومی شرکت شهرکهای صنعتی استان گلستان، سونیا پوریامین در بازدید از خوشه های کسب و کار استان گلستان اظهار داشت: کالای ایرانی در حال حاضر خوب به مصرف کننده معرفی نمی شودو تا حدودي ناشناخته اند و این امر موجب شده تا بسیاری از آحاد جامعه از کالای خارجی استفاده کنند.

مشاور رسانه ای وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به فرصتها و اقدامات انجام شده در بخش مدل توسعه خوشه‌های کسب‌وکار استان گلستان افزود: ایجاد کنسرسیوم‌های صادراتی، ایجاد بازارهای جدید صادراتی، شناخت سلیقه‌های مصرف‌کننده داخلی و خارجی، تولید گروهی با نگاه تامین منافع جمعی و ایجاد نشان(برند) مشترک نمونه اقدامات و تجربیات موفقی است که درخوشه‌های کسب‌وکار انجام شده است.

پوریامین افزود: در خوشه فرش دستباف استان گلستان شناسایی خوبی در زمینه بافندگان صورت گرفته اما اين موضوع کافی نیست بلکه باید با کمک مالی و آموزش و متمركز كردن فعالیت آنها زمینه رشد فعالان این حوزه را فراهم کرد.

وی گفت: مهمترین اصل در موفقیت خوشه های صنعتی تحقیقات بازار است به طوری که بتوان از ظرفیت ها ي موجود برای شناخت بازار داخلی و خارجی بهره گرفت.

پوریامین اضافه کرد: حضور در نمایشگاههای داخلی و خارجی، برگزاری دوره های آموزشی و تبادل تجربیات خوشه های کسب و کار استان ها با یکدیگر از جمله عواملی است که می تواند در موفقیت و پيشبرد اهداف این خوشه ها موثر باشد.

به گفته وی برندسازی از مهمترین اهداف ایجاد خوشه های کسب و کار است که این امر مستلزم تلاش جمعی و فرهنگسازی است تا ذینفعان بتوانند تولیدات خود را در قالب یک برند مشترک نیز ارایه کنند.

مدیرعامل شرکت شهركهاي صنعتي گلستان نیز گفت: در راستاي سياست هاي ابلاغي سازمان و به منظور حركت در مسير توسعه صنعتي در سال ۱۳۸۶ اقدام به شناسايي خوشه هاي صنعتي اولويت دار استان گلستان اقدام کرد.

حجت اله خلیل زاده اظهار داشت: این شرکت در سال ۱۳۸۷ پروژه توسعه خوشه صنعتي خوراك و مكملهاي دام و طيور استان گلستان را با عقد قرارداد با مشاور (عامل توسعه خوشه) آغاز و در سال ۹۱ به پايان رسانيد.

وی افزود: این شرکت همچنین نسبت به تدوين نقشه خوشه هاي استان اقدام  كه در نهايت خوشه خوراك دام و طيور ، فرآورده هاي لبني، فرش دستباف، پرورش طيور، ادوات كشاورزي و آرد در اولويت هاي استان گلستان قرار گرفت.

خلیل زاده یادآور شد: در سال ۱۳۹۲ مجوز شروع پروژه توسعه خوشه فرش دستباف و فرآورده هاي لبني از معاونت محترم وزير و مديرعامل سازمان صنايع كوچك و شهركهاي صنعتي ايران اخذ و در آذر ماه سال ۹۲ اجرايي شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر پروژه هاي مذكور در حال اجرا بوده و برنامه هاي عملياتي سال دوم به پايان رسيده است و در حال برنامه ريزي جهت اجراي پروژه ها در سال سوم مي باشد.

خلیل زاده یادآور شد: انجام طرح مطالعاتی شناسایی نقوش فرش دستباف ترکمن، تدوین سند جامع فرش دستباف استان گلستان، ایجاد نمایشگاه و فروشگاه دائمی محصولات خوشه فرش دستباف از مهمترین برنامه های سال سوم پروژه توسعه خوشه می باشد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *